Visar resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Stackars medborgare som får sådana svar

Threaded View

PO
    PO besöker inte forumet just nu Administrator
    Reg.datum
    Jan 2006

Boverket svarar på kritik om medborgarbehandling

Jag lyfte i ett tidigare inlägg ett exempel på hur en medborgare skickades runt från kommun till räddningstjänstförbund till Boverk utan att få reda på om det ska vara enkel eller dubbel gips i en brandavskiljande konstruktion. Jag tyckte synd om den drabbade och skrev ett inlägg här: Stackars medborgare som får sådana svar

Jag skickade också över mina synpunkter till Boverket som svarade så här:
    Hej PO,

Vi vill gärna ge en kommentar på det inlägg som du har gjort på din hemsida angående att Boverkets svar emellanåt upplevs som otydliga.

Frågeställaren har egentligen gjort rätt när han har vänt sig till de instanser som han har gjort. Systemet bygger på att dessa ska kunna svara på frågor i det enskilda ärendet. När man ställer en fråga till Boverket kan vi enbart svara generellt och hänvisa till regelverken. Det är byggherren själv som måste skaffa sig den kompetens som krävs för att uppfylla reglerna.

Precis som det står i det svar, som du är kritisk mot, så utgör föreskrifterna så kallade funktionskrav vilket innebär att egenskaper eller funktioner som byggnader ska uppfylla beskrivs. I de allmänna råden preciseras sedan nivån på exempelvis brandskyddet. De nyanseras inte mer utan är på en sådan nivå att flera lösningar kan uppfylla samma krav. Kraven är materialneutrala, dessutom måste en produkt ha bestyrkta egenskaper, se BBR avsnitt 1.

Vi vill också nämna att vi för närvarande ser över hur de kanaler som finns för att ställa frågor till Boverket hanteras och fungerar.

I ärendets handläggning har jurist Anders Larsson och arkitekt Agnes Jensen-Carlén deltagit.
    Med vänlig hälsning
    Anders Sjelvgren
    enhetschef

Caroline Cronsioe
    brandingenjör
    Jag tackar för svaret och förstår väl egentligen Boverkets sits. Frågan borde ju vara löst långt innan den nådde Boverket.

/PO
    Senaste redigerad av PO den 17-01-2012 klockan 06:52

Regler för att posta

• Du kan inte skapa nya ämnen
  • Du kan inte posta svar
  • Du kan inte bifoga filer
  • Du kan ändra egna inlägg