50-listan AnslagstavlanProgrammet är spikat och nu släpper arrangörerna av Skadeplats en härlig trailer som bara gör att man vill anmäla sig!
<br>
<br>...
En räddningstjänst har ett aktuellt fall där projektören vill placera brandvarnare på vårdrummen utan att ha dessa kopplade till centralapparaten. Frågorna...
Hur resonerar ni ute i Sverige vad gäller brandkrav på boende för ensamkommande flyktingbarn? Det är Skellefteå som funderar på detta och gärna skulle...
Nedanstående utställare kommer att finnas på mässan i Luleå. Som ni ser finns Utkiken med i listan. Kom gärna och besök mig i montern och få lite tips...
Kristianstad söker en lagbrandmästare med nedanstående arbetsuppgifter.
Hej kollegor.
Efter vår övning igår måndag upptäckte en av brandmännen en intressant sak.Vi använder Savox med kabel till Rakel apparaten vid rökdykning.När...
Mejlsamtal med Lars Rydstedt, Brandchef i Mora:
Mora har idag både sotning och brandskyddskontroll utlagt på en entreprenör. Man övervägde...
Laholm söker kunskap eller erfarenheter av att dela eller hålla samman sotning och brandskyddskontroll. Det vill säga vilka fördelar och nackdelar är...
Östra Götaland säljer en regulatorenhet för luft från ytan. Anslutningsmöjlighet för 2 stycken 300 bars flaskpaket.
Se bilder och mer information...
Bifogat finns programmet för Skadeplatskonferensen i Katrineholm. Ett spännande program med inrikting på operativ verksamhet....
Finns det någon som kan hjälpa Laholm med nedanstående frågeställning om dimensionering av brandpostnät i förhållande till vilken brandbelastning det...
Räddningstjänsten Storgöteborg bjuder in Upphandlare för en nätverksträff!
Se bifogad fil
//vh Katarina Appelqvist...
Undrar om det finn ngn kollega som känner till ev e-butik eller ng annan leverantör som tillhandahar tillbehö¨r till Drägerhjälmar.
Är främst på...
Den 31 maj kommer det att vara en brand- och räddningsmässa i Luleå.
Mässan är på brandstationen i Luleå mellan klockan 10 till 16 och arrangeras...
Härmed inbjuds Ni till att delta på ett informationsmöte som arrangeras av Er lokala BIV grupp – Göteborgsregionen i samarbete med Räddningstjänsten Storgöteborg....
Kalmar Brandkår säljer sin gamla insatsledarebil.
Fordon:Volvo XC 70
Årsmodell:2003
Mil:16080
Drivmedel: Diesel
Övrigt:...
Åmåls räddningstjänst vill sälja sin UNIMOG av nyare modell.
För bilder och information kontakta:
Fredrik Gustavsson
Räddningschef...
Åmåls räddningstjänst vill sälja ett i princip oanvänt släckaggregat av märke Oertzen.
För bilder och information kontakta:
...
Det kan finnas ett behov av att spärra av eller märka upp delar av en skadeplats på grund av arbetsmiljörisker och behov av skyddsutrustning. I Sverige...
Dorotea säljer sin 6-hjulsdrivna brandbil av typ terrängbil 13.
Läs mer här >>>...
Jag har hittat en del filmer och utländska dokument i ämnet. Jag väntar in ytterligare några. Jag har samlat dem här:
Filmer >>>...
Jag gjorde en snabb sökning på Internet och du är definitivt rätt på det i din frågeställning. Jag kompletterar med ytterligare material inom kort, men...
Hej.
Jag funderar om det finns någon som vet något om faror vid brand i skogsmaskin, tänker då främst på om det finns särskilda risker med däcken?...
Hej, vi står inför att skaffa nya hjälmar för våra befäls/ledningsfunktioner. Har ni erfarenheter? maila gärna
mvh
Leif...
Jag fick ett tips om att Procurator Fire & Rescue utbildar i räddning på höga höjder.
Jag vill då i samma veva påminna om att det finns...
Attunda och Södertörn använder ett system som heter Medvind för lön- och personalhantering.
www.medvind.it...
Västra Blekinge ska öka sina kunskaper inom vindkraftsräddning. Det vill säga arbete på hög höjd. Man undrar därför om det finns någon som kommit en liten...
Sydöstra Skåne söker efter exempel där räddningstjänster skapat en beskrivning av vad som är lägsta övnings- och utbildningsnivå för olika operativa positioner....
Med jämna mellanrum får jag frågan om jag känner till några organisationskonsulter med kunskap om räddningstjänstorganisationer eller om jag tar mig an...
Christer har säkert rätt i att det är Holmatro. För att hitta vem som kan leverera räddningsverktyg har jag en lista här >>>
De...
På tal om frågan om en språngkudde använts någon gång så läser jag i tidningen att Storstockholm använde en med lyckat resultat i helgen. Det var svårt...
Vid Arlanda finns det två räddningspåfarter till E4:an.
Nedanstående bilder är hämtade från Google Maps där det går att se påfarterna både...
Södra Älvsborg söker en brandingenjör eller civilingenjör, riskhantering, med placeringinom området skydd och samhälle.
Så här beskriver...
Södra Älvsborg söker en brandingenjör som under sommarmånaderna kan hjälpa till med främst förebyggande verksamhet såsom tillsyn enligt LSO och LBE....
Hej vad heter de som säljer klipp och spridningsverktygen, den "orange plastbaljan" Jag söker nämligen priset på denna produkt,
...
I Härnösand finns det en påfart till E4 från brandstationen. E4 är dock inte en renodlad motorväg här men det är det närmsta jag kommit i den pågående...
Här är länken till tillverkaren >>> /PO...
I Medelpad använder vi ett system som heter HEROMA.
// Fredrik...
Dalamitt undrar om det finns någon räddningstjänst som har ett "elektroniskt" system för lön- och ledighetshantering i drift?
...
Markaryd är på gång att skaffa in en ny enhet för djurräddning och undrar vilken materiel som andra räddningstjänster har på denna typ av fordon. Har...
Hej Håkan!
En bra sida är Välkommen till Svenska Säker Skog, ekonomisk förening Ett tips om ni skall utbilda är att följa säkerskogs motorsågskörkorts...
Skellefteå säljer en begagnad pulverfyllningsmaskin.
Läs mer här: http://www.utkiken.net/forum/saljes-...ngsskydd-2257/...
Skellefteå byter ut sitt andningsskydd och säljer ut sina rökdykarstolar.
Se information här: http://www.utkiken.net/forum/saljes-...ngsskydd-2257/...
Skellefteå har fortfarande en del andningsskyddsprylar kvar som man säljer ut till kraftigt nedsatta priser.
Skynda att fynda!...
Båstad undrar om någon har tänkt till i frågan om hur många barn som är rimligt att hantera på en förskola under en utrymningssituation. Det man funderar...
Eskilstuna har erfarenhet av att långsamt sakta ner trafiken på motorväg i samband med ankomst till trafikolyckor. Se deras standardrutin här: Eskilstunas...

Hur verifiera? "Byta bort automatlarm mot brandvarnare på äldreboende"
Brandvarnare kan aldrig ge samma tillförlitlighet som ett modernt automatiskt brandlarm. Syftet med ökat skydd i "äldreboenden" (utgår från...
16-05-2012