• 50-listan och genvägar till dokumentarkivet

• 50-listan Diskussion

Höga byggnader, brandhissar

Hej på Er,
    Behöver få information ang. problematik vid höga byggnader ( <10 vån) och specifikt vad gäller sk. brandhissar.

mvh...

03-05-2012 Gå till det senaste inlägget

Android eller Ios eller Windows

För min del är jag övertygad om de fördelarna ett öppet system kan erbjuda och jag ser Android som en klar vinnare....

27-04-2012 Gå till det senaste inlägget

Om val av app-operativ

Fördelen med de befintliga iOS och Android-plattor är bland annat deras låga pris och snabba uppstarttider jämfört med Windows-PC-plattor. Det ska bli...

13-04-2012 Gå till det senaste inlägget

Vilka Appar vill vi ha?

Till viss del håller jag med dig om att enkelhet i appar är en nödvändighet. Till fullo håller jag med dig om att det måste vara behovet som ska styra...

13-04-2012 Gå till det senaste inlägget

Kommentar

Om man framöver vill använda samma dator både till åtkomst av det egna verksamhetssystemet (tex för insatsrapportering i fält) och även RIB är man sannolikt...

03-04-2012 Gå till det senaste inlägget

Vilka Appar vill vi ha?

Jag är av åsikten att appar och dylikt inte är lämpligt i bilar för operativt bruk, först på en högre ledningsnivå ser jag nyttan i detta.
    ...

28-03-2012 Gå till det senaste inlägget

Symboler vid insatsplanering

Ett brandforsk-projekt 2001 redovisade ett antal symboler som förslag på en standard för insatsplanering för räddningstjänst. I nedanstående fil finns...

27-03-2012 Gå till det senaste inlägget

Sprinklerstatistik från IDA, räcker det?

Jag funderar på om inte sprinklerinformationen du efterfrågar, det vill säga sprinkler som löst ut och släckt branden, är ifylld i insatsrapporterna redan?...

27-03-2012 Gå till det senaste inlägget

Sprinkler

I den här tråden postar vi allt om sprinkler och bränder som kontrollerats eller släckts av sprinkler....

13-03-2012 Gå till det senaste inlägget

Vilka Appar vill vi ha?

Jag funderar på vilka Appar som borde vara "bra att ha" i en framtida smartphone eller surfplatta (oavsett operativsystem). Skall det vara både...

12-03-2012 Gå till det senaste inlägget

Android eller Ios eller Windows

Vad finns det för tankar om vilket operativsystem som blir framtiden inom räddningstjänsten?
    Jag tror vi står inför ett teknikskifte inom räddningstjänsten...

12-03-2012 Gå till det senaste inlägget

Angående diskussion om insatsplanering

Jag fick en fråga om att inspirera vad gäller tankar om insatsplanering. Jag tänkte att innan jag letar inspiration bland er ute i landet så skriver jag...

26-01-2012 Gå till det senaste inlägget

Byggnadskonstruktion inför riskbedömning

Kravet om att riskbedöma inför rökdykning, och egentligen inför vilket arbete som än ska ske på en skadeplats, innebär att man ofta behöver bra information...

Några saker på en insatsplan

Här är en liten lista på saker jag kommer att tänka på som är bra att ha med i en insatsplan.

• Angreppsvägar
    • Brandväggar
    • Prioriterade värde
    • Rökluckor
    • Styrning
    ...

Låt objekten göra jobbet

Ha ett system där objektsägare eller innehavare själv kan skapa insatsplaner som räddningstjänsten sen använder. För att säkerställa att informationen...

Hitta så mycket "färdig" information som möjligt som kan knytas geografiskt

Mycket av den informationen räddningstjänsten har behov av finns ofta i någon databas hos någon annan förvaltning eller myndighet. En smart form av insatsplanering...

Klassiska byggnadsritingar med nyttig information

En byggnadsritning med nyttig information är nog den klassiska insatsplanen. Sen kan man välja att ha den i pärmar, i något datasystem eller både och....

Insatsplaner måste vara enkla att använda, självpåminnande

Framgångsfaktor insatsplanering:
    Visst låter det självklart att insatsplaner måste vara enkla att använda. Men det är nog ganska ofta som det finns...

Metoder för insatsplanering

Insatsplanering kan vara så mycket mer än en byggnadsritning med pilar på. Även om dessa kan vara nog så viktiga.

I detta ämnet tänkte jag...

Framgångsfaktorer vid insatsplanering

Det finns säkert många tankar om vad som gör att insatsplaneringen kan betraktas som framgångsrik. I detta ämnet tänkte jag att vi kan lista de saker...

Vad kan finnas med på en insatsplan?

Jag har fått en fråga där man söker inspiration om insatsplanering. Jag tänkte att jag lägger upp några diskussioner där alla kan tillföra kunskap och...

Sågbyxa eller larmställ?

Märkligt undantag >>>. Man måste alltid ställa sig frågan vad räddar vi nu. Är det värt den ökade risken vi utsätter oss för.
    När vi använder...

19-01-2012 Gå till det senaste inlägget

Maskinskåp för hydralhiss i utrymningsväg

Hej
    Har ett objekt där man placerat maskinskåpet till en hydralhiss i trapphuset.

Jag ställer mig frågande till denna lösning då...

02-11-2011 Gå till det senaste inlägget

Ny dykeri-AFS

Hej!

Mitt namn är Sebastian Sivam Wada och jag är en brandingenjörsstudent på LTH.

Eftersom dykeri-AFS:en inte ens berör...

04-10-2011 Gå till det senaste inlägget

Söker erfarenhet av elektronisk stämpelklocka

Jag undrar om det är någon räddningstjänst som har erfarenheter av ett elektroniskt stämpelur. Hur det klarar våra udda arbetstider och långa arbetspass....

01-10-2011 Gå till det senaste inlägget

Så här blev resultatet

Jag frågade Christer om det kom in några svar på frågan om utrymningsfönster från tvättstugor. Det gjorde det inte, men man arbetade fram nedanstående...

26-08-2011 Gå till det senaste inlägget

Kalkejektor

Jag fick ett svar som kanske täcker in delar av frågan. Om fler har mer information så fyll på med kunskap!

"Jag har använt en sådan!...

03-08-2011 Gå till det senaste inlägget

Kalkejektor

Är det någon som har en gammal kalkejektor från ABA- bolagen och som vet hur den ska användas? Se bifogad bild....

03-08-2011 Gå till det senaste inlägget

Utrymning via ljusbrunnar

Vi ska i Helsingborg påbörja ett tillsynstema på flerbostadshus och är lite osäkra på hur vi ska förhålla oss till fönsterutrymning från tvättstugor via...

29-04-2011 Gå till det senaste inlägget

Söderköpings tankar om spolarvätska

Så här säger Johan Nordström från Söderköping om spolarvätska i butik:

"I Söderköpings kommun har vi hanterat utspädd spolarvätska...

04-04-2011 Gå till det senaste inlägget

Fler föreläggande kan bidra till att komma tillrätta med problemet

Lars Sjöberg i Dalamitt har tankar angående spolarvätska i butiker:

"Färdigblandad spolarvätska klassas som brandfarlig vara klass...

31-03-2011 Gå till det senaste inlägget

Helsingborg tipsar om kunskap

Så här skriver Jan Lindahl från Helsingborg om spolarvätska.

"Vid bara 10 vikt-% inblandning av etanol har du en flampunkt på 47 grader...

Större räddningstjänsts syn på spolarvätska i butik

Såhär skriver en större räddningstjänst angående spolarvätska i butik.

"Vår åsikt är att vi följer reglerna, dvs accepterar inte...

Färdigblandad spolarvätska i försäljningslokal

Hej!
    Vi stöter också på samma problem här i Uppsala med för mycket spolarvätska i butikerna. Fast att de försöker smita undan med att "så...

Ljungby har PM om förvaring av spolarvätska

Räddningstjänsten i Ljungby har ett PM som bland annat hanterar spolarvätska i butiksförvaring.

Till PM:et >>>...

Färdigblandad spolarvätska i försäljningslokal

Stöter allt för ofta på stora mängder färdigblandad spolarvätska fritt placerad i försäljningslokaler. Föreståndarna sägar att det är ju helt okej i andra...

11-03-2011 Gå till det senaste inlägget

Definitioner rökdykning

Definitionen på säkert släckvatten avses att vatten, under hela tiden insatsen pågår, skall finnas framme hos rökdykarna/kemdykarna. Definitionen säkert...

18-11-2010 Gå till det senaste inlägget

Tidsplan för fortsatt AFS-arbete

Remisstiden för Dykeri-AFS:en gick ut den 6:e september. Arbetsmiljöverket håller på att sammanställa remissvaren och justera i AFS-förslaget.
    Troligtvis...

24-09-2010 Gå till det senaste inlägget

Ny dykeri-AFS

Jag ska försöka sammanfatta det jag vet i fridykningsfrågan. ni som vet mer får gärna fylla på.

Det är fortfarande AFS 1993:57 som gäller...

13-09-2010 Gå till det senaste inlägget

Ny dykeri-AFS

Undrar vad som gäller enligt afs:en för ytlivräddning nu. Är det fyra meter? Det sägs att man kan få fridyka om man har haft en godkänd instruktör från...

10-09-2010 Gå till det senaste inlägget

Visst är rökdykning lagligt

I första hand handlade mitt inledande inlägg om att det saknas ett system/organisation som tar hänsyn till räddningstjänstens arbetsmiljöfrågor i remissen...

27-08-2010 Gå till det senaste inlägget

Brandkonsultföreningen, BRA, debattinlägg

Brandkonsultföreningen, BRA, mfl. har skrivit ett debattinlägg angående de nya konstruktionsreglerna.

Man konstaterar bland annat att enplans...

19-07-2010 Gå till det senaste inlägget

Förtydliganden från Boverket

Boverket har noterat inlägget och tar här tillfället att göra vissa förtydliganden. Kort kan vi bara konstatera att det är väldigt bra att Utkiken har...

24-06-2010 Gå till det senaste inlägget

remissinstanser!?

Jag tycker det är intressant att notera att räddningstjänsten inte är remissinstans vad jag kan se i BKR frågan. Då är det ju inte så lätt för räddningstjänsten...

21-06-2010 Gå till det senaste inlägget

Dementi och rättelse.

Rättelse: I nyhetsbrevet skrev jag -"Däremot anser brandkonsulterna att det är bra för räddningstjänsten att byggnaderna blir sämre"
    ...

18-06-2010 Gå till det senaste inlägget

Vem bevakar räddningspersonalens arbetsmiljö i de kommande konstruktionsreglerna?

Här kommer ett diskussionsinlägg angående Boverkets förslag på nya konstruktionsregler med långtgående konsekvenser för arbetsmiljön på skadeplats. Inlägget...

17-06-2010 Gå till det senaste inlägget

Skicka in brandmän i en Br3 byggnad och fullt utvecklad brand

Hej Nina.

Om man är proffs på att släcka bränder har man olika verktyg för brandsläckning och dessutom kunskapen att välja/använda de...

02-05-2010 Gå till det senaste inlägget

Få svar på dina arbetsmiljöfrågor!

Mejla eller ring in frågor om arbetsmiljöregler för operativ räddningstjänst. Jag kommer att ta reda på svaren och lägga upp på Utkiken.

...

27-04-2010 Gå till det senaste inlägget

Vilka AFS:er gäller på skadeplats?

Jag har gått igenom en mängd AFS:er, lagar och förordningar inom arbetsmiljöområdet som jag bedömer som applicerbara på operativ verksamhet. Hjälp mig...

20-04-2010 Gå till det senaste inlägget

Skicka in brandmän i en Br3 byggnad och fullt utvecklad brand

Jag undrar hur ni befäl runt om i landet agerar vid en fullt utvecklad brand i en Br3 byggnad (byggnader i ett plan/småhus, ej samlingslokal eller vård)....

19-04-2010 Gå till det senaste inlägget

• vef

mkpm