Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Boverket angående solceller på fasader och tak

Kollapsa
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • Boverket angående solceller på fasader och tak

    I detta ämne samlas frågor till, och svar från, Boverket som handlar om att montera solceller på fasader och på tak.

    Nyckelord: solceller fasad tak ras fasadmaterial

  • #2
    Räddningstjänstens åtkomst till vind i byggnader över fyra våningar, Boverket - 2016

    Boverket besvarar en fråga om räddningstjänsten alltid kan kräva åtkomst till vindsplanet och taket när en byggnad är högre än fyra våningar. Svaret är intressant då det framgår att det alltid, på något sätt, ska finnas tillgång till taket.

    Min egen fundering blir då om detta är något som borde tas hänsyn till i större grad när man installerar solceller på tak. Solceller på lutande tak kommer vid en vindsbrand troligen att falla ned. Detta medför att höjdfordonsplacering kan omöjliggöras, vilket i dessa fall borde ställa krav på att räddningstjänsten ges åtkomst på annat vis.
    Bifogade filer Hämta alla filer i en zip-fil

    Kommentera


    • #3
      Vilka byggregler gäller för solceller på tak eller fasad, Boverket - 2017

      Boverket reder ut begreppen om vad som gäller för att montera solceller på ytterväggar, fasader eller på tak. Min tolkning av deras svar är att även om inte BBR reglerar frågan så finns det regler i Plan- och Byggförordningen, PBF, som gör att det är möjligt att förhindra installationer som riskerar att falla ned eller bidra till brandspridning.

      De flesta solceller idag är av en typ som går sönder och trillar ned vid brandpåverkan vilket då enligt Boverkets svar behöver bedömas enligt PBFs krav på räddningsmanskapets säkerhet vid brand. Likaså kan baksidan av solcellerna bestå av en brännbar massa vilket i kombination med luftspalten bakom solcellerna borde kunna bidra till brandspridning. Såvida de inte fallit ned före. Det finns vad jag känner till inga försök gjorda på brandspridningsresonemanget ovan så mina tankar om detta bygger på kvalificerade gissningar baserat på liknande försöksuppställningar. Att solceller faller vid brandpåverkan är konstaterat vid flera försök.
      Bifogade filer Hämta alla filer i en zip-fil
      Senast ändrad av PO; 2018-03-08, 13:17.

      Kommentera

      Annonser

      Kollapsa

      Working...
      X