Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Filmer: Landskrona testar extremt effektivt släckmedel

Kollapsa
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • Filmer: Landskrona testar extremt effektivt släckmedel

    Genom att tillföra olika tillsatser till vatten kan man öka dess effektivitet rejält. Jag har tidigare skrivit om asiatiska kastbrandsläckare med vatten och ammoniumfosfat >>>. Ammoniumfosfat som i princip är samma typ av ämne som finns i pulversläckare.

    Landskrona räddningstjänst utvärderar nu denna typ av släckmedel och funderar på om det ska finnas som standard på släckbilen tillsammans med en lättanvänd doseringspump. Landskronas mål är att uppnå en mer miljövänlig släckning av bränder genom att använda mindre mängder släckmedel.

    Det är inget nytt i Sverige då Ringhals, Varberg, SÄRF, Jämtland, Gävle med flera räddningstjänster använt och utvärderat denna typ av släckmedelstillsats tidigare med bra resultat. Det som är nytt för mig är de fina jämförelserna och filmerna som Landskrona gjort som gör att det går att se skillnaden med vanligt vatten eller vatten med tillsatsmedel eller vatten med vätmedel.
    För övrigt pratade jag med Ulf Bergh i Landskrona igår som berättade att man haft en väldigt lyckad släckning av en lägenhetsbrand med detta tillsatsmedel i förra veckan.

    Det jag tycker är spännande med tillsatsen förutom den goda släckeffekten är att den fungerar som brandimpregneringsmedel även efter vattnet dunstat bort. Därmed förhindrar/fördröjer/försvårar det återantändning.

    Nedanstående filmer visar delar av testerna Landskrona gjort. Först jämför man en miljövänlig A-skumvätska med X-fog som detta märke av tillsatsmedel heter. Landskrona påtalar att det är viktigt att tänka på att man bara jämför detta specifika fall och att skum är en bredare produkt som kan hantera fler användningar än vattentillsatsen. Vattentillsatsen är i grunden ett impregneringsmedel med goda släckegenskaper. Släckningen påbörjas 40 sekunder in i filmen.




    I nästa klipp ser vi hur man på 10 sekunder släcker en övertänd bil med 27 liter vatten. Släckförsöket börjar 1:10 in i filmen och anledningen att det kommer skum inledningsvis är att det fanns kvar rester av skumvätska sen tidigare släckförsök.




    I nästa filmklipp ser vi hur man släcker en övertänd bil med en handbrandsläckare med vatten. Släckningen påbörjas 2:35 in i filmen.




    Och i detta sista klippet försöker man återantända bilen med en gasolbrännare efter att bilen slocknat.



    Tillsatsmedlet heter X-fog och säljs i Sverige av X-fire, www.x-fire.se

    Doseringspumpen som Landskrona använder för att få detta att fungera på ett enkelt sätt heter Triton, från Zeziola, och beskrivs i detta inlägget >>>

    Har ni frågor så kontakta Ulf Bergh, ulf.bergh@landskrona.se
    Senast ändrad av PO; 2016-11-29, 09:05.

Annonser

Kollapsa

Working...
X