Framgångsfaktor insatsplanering:
Visst låter det självklart att insatsplaner måste vara enkla att använda. Men det är nog ganska ofta som det finns insatsplaner för ett objekt där det i efterhand visar sig att den faktiskt inte användes när man hade en insats på objektet.
Jag tror att det finns flera saker som kan bidra till att informationen som finns i insatsplaner används oftare. Jag ska försöka göra en lista på vad jag tror. Fyll gärna på med fler ideér.
Informationen ska dyka upp automatiskt när den behövs
Sammankoppling av insatsdata med navigeringssystem och andra smarta system som helst visar informationen när den behövs eller åtminstone visar att det finns information att använda. Till exempel att släckbilens navigeringssystem/informationssystem automatiskt visar var brandposter och körvägar in i bostadsområden finns. Hur ofta är det inte som denna information finns i separata system eller pärmar som kräver att någon manuellt letar efter informationen.
Ett annat exempel är uppställningsplatser för höjdfordon. Givetvis ska denna information dyka upp i höjdfordonets system utan att föraren behöver efterfråga det.
Bakre ledning som påminner och stöttar
Det är guld värt att ha en bakre ledningsfunktion som kan sätta sig in i vilken information som kan vara till nytta för den yttre personalen och meddela dem om detta.
Rätt dimensionerad yttre ledning i rätt tid
Precis som det krävs flera personer för att rökdyka krävs det en rätt dimensionerad yttre ledningsorganisation för att ha en möjlighet att använda de insatsplaner som finns. Om det är en insats där det förekommer mycket operativ verksamhet kräver det mycket av ledningspersonalen enbart att hantera detta. Då kanske inte tiden eller möjligheten finns att använda befintliga planer.
Rätt information till rätt funktion
För mycket information i en insatsplan kan innebära att viktig information missas. Kanske ska ett bra system oavsett om det är i pärmar eller i dator bara presentera den informationen som en viss funktion har nytta av?

Delningslänk (LinkBack)
Om LinkBacks

Svara med citat