Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Effektivare sökning under rökdykning

Kollapsa
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • Effektivare sökning under rökdykning

    I detta ämne samlas exempel på utrustning för att snabba upp sökning vid rökdykning

    Nyckelord: rökdykning sökteknik hundkoppel
    Senast ändrad av PO; 2020-03-05, 07:42.

  • #2
    Stockholm har erfarenheter av flexikoppel för rökdykning

    Jag intervjuade Håkan Ragell i Storstockholm om deras användade av flexikoppel mellan rökdykarna. Han skickade dessutom över lite dokument så vi kan se bättre hur Storstockholm löst användandet.

    Storstockholm har stämt av med Arbetsmiljöverket, och ett flexikoppel är att betrakta som att det finns fysisk kontakt mellan rökdykarna.

    Flexikopplet kan dras ut till fem meters längd och är tillverkat av någon form av starkt tygmaterial. Det finns även med metallvajer, men man har valt bort detta då det kan innebära större svårigheter att ta sig loss från det om något trasslar in sig. Man har inte gjort några förändringar av kopplet, utan använder det precis på det viset som det köptes in.

    I Storstockholm har båda rökdykarna IR-kamera under rökdykning.

    Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        Koppel_SSBF.jpg
Visningar:	1
Storlek:	193,6 kB
ID:     	25761

    Den första versionen av kopplet upplevdes i vissa lägen som besvärligt att använda och man har utvecklat rutinerna och fastsättningen så att det blivit enklare att använda. När man tittar på bilderna i de bifogade filerna är det viktigt att förstå att det ligger mycket tänk bakom hela konceptet. Nedan listar jag några saker som Håkan påtalade för mig:
    • Karbinhaken som fäster kopplet i bärselen är viktigt att fästa enligt bild, då detta förhindrar att den öppnar sig och att kopplet släpper.
    • Man frångick karbinhakar som kan förväxlas med taksäkringsutrustningen.
    • Bältesskäraren som sitter i en nyckelkorts-jojo måste modifieras så att den hänger med den skarpa sidan neråt. Det kostade ett antal avskurna koppel och skadade bärselar innan man ändrade till den konstruktionen som syns på bilden. (Den röda duken är en putsduk för maskens visir)



    Har ni frågor på konceptet kan ni höra av er till mig så förmedlar jag frågorna och uppdaterar detta inlägg. /PO, po@utkiken.net
    Bifogade filer Hämta alla filer i en zip-fil
    Senast ändrad av PO; 2013-01-22, 14:41.

    Kommentera


    • #3
      Hej, jag var med vid framtagandet av söklinan (hundkopplet)
      Vi testade flera varianter både med och utan söklina men vi kom fram till att söklinan behövs för att säkerställa kravet på parvis kontakt.
      Strålföraren har alltid kontakt med strålröret, den som söker med kameran (IR-dykaren) har söklinan kopplad till slangen.
      Det är alltför stor risk att IR-dykaren som nu fått en möjlighet att upptäcka intressanta saker på avstånd i rökfylld miljö "bara" skall kolla lite.
      Om kameran slutar fungera eller om IR-dykaren råkar ut för olycksfall, så kan strålföraren följa söklinan även IR-dykaren kan även hitta tillbaka till slangen om strålföraren får problem.
      Vi upplevde även att det blir alltför ineffektivt att ta med sig slang i alla rum som söks, istället kan sök snabbt ske i nya rum utan att slangen måste med och blir en form av förlängd "fysisk kontakt" mellan rökdykarna.
      Det finns naturligtvis alltid en risk att fastna med söklinan, och man behöver därför se till att det finns möjlighet att loss den snabbt (se Håkans bilder).
      Bifogar exempelbild på sökning.
      Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        Söklina.jpg
Visningar:	1
Storlek:	172,5 kB
ID:     	25773

      Mvh
      Christer Johansson
      www.c-cam.se

      Kommentera


      • #4
        Modell på Flexikoppel som söklina.

        Jag fick en fråga om vilken modell av flexikoppel som Storstockholm använder som söklina. Fick svaret av Håkan Ragell att det är Flexi Compact 3, Large, 60 kg, 5 meter. Den har fungerat utan anmärkning för deras del.

        Kommentera


        • #5
          Fransk koppelvariant för flexikoppel - 2018

          Frankrike har tittat på en variant för flexikoppel vid rökdykning som följer med slangen på ett bra sätt.

          Kommentera


          • #6
            Käpp underlättar eftersök i stora ytor, Holland - 2020

            Om man inte har värmekameror på alla rökdykare och har en stor yta att söka genom kan man snabba upp processen genom att använda en käpp för att snabbare känna över större ytor.

            Kommentera

            Annonser

            Kollapsa

            Working...
            X