Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Finns det dörrar som ändrar slagriktning när panikreglage används?

Kollapsa
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • Finns det dörrar som ändrar slagriktning när panikreglage används?

    Jag fick en fråga där jag saknar kunskap. Finns det dörrar som kan ändra slagriktning när man använder panikreglaget? Det vill säga något som gör att dörren som normalt är inåtgående blir utåtgående när man använder panikreglaget. Till exempel genom lister på karmen som släpper runt dörr och gångjärn.

    Och en följdfråga blir ju om detta är godkänt?

    Svara här eller mejla po@utkiken.net

  • #2
    En brandkonsult berättade för mig att önskemålet om att dörrar med dubbel svängriktning kan vara till nytta på många ställen:
    ”I ett projekt som jag hade så fick vi inte ha utåtgående dörrar då de skulle slå ut i gatan och riskera att folk sprang in i dem. En nisch i fasad för att skjuta in dörren var inte önskvärt då det skulle bli väldigt svårstädat och svårsopat samt förstöra det arkitektoniska uttrycket. Jag pratade då med en dörrtillverkare om mina funderingar och det vi kom fram till var att man hade kunnat ordna en ”dörr i dörren”, dvs att en mindre dörr används för dagligt bruk och är inåtgående och att den sitter i en större dörr som är utåtgående. Ett problem vi såg var att tröskeln i den mindre dörren blir väldigt hög (ca 5 cm) och därför inte särskilt tillgänglighetsanpassad och det andra var att kommunicera hur den här dörren var tänkt att fungera; hur placerar man panikreglage, hur skulle personer reagera på att trycka ut en dörr som gick inåt när de kom?”

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av PO Visa inlägg
      Jag pratade då med en dörrtillverkare om mina funderingar och det vi kom fram till var att man hade kunnat ordna en ”dörr i dörren”, dvs att en mindre dörr används för dagligt bruk och är inåtgående och att den sitter i en större dörr som är utåtgående. ”[/INDENT]
      Det kom in en tanke på ovanstående resonemang som löd så här:
      Är det inte möjligt att den mindre dörren kan vara den utåtgående. Då finns det möjlighet med att ha en panikregel. Det där med tröskelhöjden borde man kunna korta ner med stålförstärkt nederdel.

      Kommentera

      Annonser

      Kollapsa

      Working...
      X