Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Krav på handbrandsläckare vid tillsyn?

Kollapsa
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • Krav på handbrandsläckare vid tillsyn?

    Fråga. Vid tillsyn ställs ofta krav på att handbrandsläckare ska kontrolleras av behörig serviceman enligt SS 3656. Är det någon som känner till överklagade rättsfall kring detta? Är det alltid skäligt att ställa detta krav? Några verksamheter där detta inte är skäligt? Hur vanligt är det att handbrandsläckare fallerar? Tack på förhand.

  • #2
    Står i LSO 2003:778 att ägaren/nyttjaren skall hålla med utrustning för släckning av brand och för livräddning vid brand eller annan olycka, det går jag stenhårt på. Vid alla tillsyner skall det finnas släckare. Sen är väl SS 3656 bara en svensk standard som dem flesta i Sverige följer, men jag tillämpar den och har fram till idag inte stött på någon verksamhet som har nekat. När det gäller fallerade släckare kan man väl dela in dem i olika kategorier. Jag går i första hand på om det är utfört en årskontroll av släckaren...är den inte det så blir det en anmärkning. vid enstaka tillfällen har släckaren varit långt ner på det röda på manometern eller i botten på det röda och detta blir även en anmärkning. Om det frinns något rättsfall vet jag inte, men det är inte omöjligt.

    Kommentera


    • #3
      Intressant!

      Jag jobbar som brandkonsult och hjälper större fastighetsägare och verksamheter i brandskydd och jag vill gärna ge ett annat perspektiv på detta. Den vanligaste bristen som jag ser är att fel släckare finns med hänsyn till verksamheten/brandrisken, skyltning bristfällig samt att släckare i teknikutrymmen glöms bort.

      Lagen (2003:778) om skydd mot olyckor ställer krav att släckutrustningen ska vidmakthållas genom ett systematiskt brandskyddsarbete. Räddningstjänsten bedömer vid tillsyn om åtgärderna är tillräckliga. Brandredskapsföretagen (genom SVEBRA) vill att man varje år ska genomföra ett underhåll på handbrandsläckaren för skapa tjänster som de bara själva ska kunna sälja. De kontrollmoment som ska genomförs vid underhåll enligt standarden SS-EN 3656 för underhåll av handbrandsläckare gör inte att släckaren kommer hålla längre (högre funktionssäkerhet). "Underhållet" enligt SS-EN 3656 tar ca 2-4 minuter per släckare och det mest tidskrävande är att byta plomb och klistra på en nya årskontrollmärke. Brister på släckaren kan dock uppmärksammas av en brandskyddskontrollant genom en enkel okulär kontroll ex: släckaren är hel, har tryck och är skyltad.

      Värdet av underhållet kontrollen är därför väldigt lågt på handbrandsläckare som finns i en normal kontors/sjukhusmiljö och samma säkerhetsnivå kan fås genom att verksamheten själva genomför egenkontroll samt byter ut skumsläckare efter 5 år eller pulver/koldioxidsläckare efter 10 år. Många fastighetsägaren vill låta sina fastighetstekniker själva göra egenkontroll av släckaren för att få en högre kvalité och samtidigt spara pengar. Behörig servicetekniker enligt SVEBRA innebär att de har fått någon timmes utbildning hur de ska serva släckarna och en dags utbildning i merförsäljning. Det är brandredskapsföretagen som är med och utvecklar standarden SS-EN 3656, och kraven i standarden medför inte alltid att det blir säkrare för brukarna.

      Så länge släckare finns i tillräcklig omfattning och alla fungerar så finns ingen brist och därmed så efterlevs LSO. Standarden SS-EN 3656 är endast vägledning, det finns enligt mig dock smartare sätt att sköta sina släckare.

      MVH Emil Egeltoft, Brandtec emil.egeltoft@brandtec.se
      Emil Egeltoft

      VD Brandtec
      www.brandtec.se

      Kommentera


      • #4
        Hej Emil!

        Kommentar på ditt inlägg ang. årligt underhåll enligt SSEN 3656.
        För det första vill jag bara säga att utbildningen för att bli en certifierad brandskyddstekniker är på 3 dagar och innehållet är väldigt väl genomarbetat för att få ut kvalificerade brandskyddstekniker på marknaden.
        Grundutbildningen tillsammans med SVEBRAS certifierings del är på tre dagar och handlar inte alls om merförsäljning. Viktiga bitar som tas upp är däremot val av släckare till olika miljöer samt vad man kan tipsa kunden om när man ändå är ute på plats.
        Man tar också upp miljön som en viktig aspekt i utbildningskonceptet.
        Jag håller med dig i frågan om att fastighetsägarna/nyttjanderättsinnehavarna kan göra en stor del själva genom att på sina ronderingar kontrollera behållaren.
        Man kan likställa detta med service och besiktning på sin bil. Innan varje körning kan man själv kontrollera sitt fordon, men besiktning skall göras av auktoriserad verkstad.
        Vart 5e år laddar vi om behållaren och destruerar vätskan enligt alla miljöaspekter som finns.
        Detta blir då mer miljömässigt än att köpa en ny behållare efter 5 år.
        Jag skulle snarare vilja vända på det du skriver och informera fastighetsägarna om VAD de faktiskt kan nyttja oss till när vi väl är på plats. Eftersom dem en gång om året får kompetent personal på plats som kan mycket om både släckare, utrymning, utbildning och SBA.
        Säg att man har ca 100 släckare på sitt bestånd och en service kostar 80: -/st. sen har man vart 5e år en omladdning som kostar 300:- på samtliga behållare. Detta blir då under en 5 års period 32 000: - + 30.000:-.
        Skulle man som du säger då byta ut behållaren efter 5 år och göra allt underhåll själv så kostar en snitt behållare 1000: - vilket innebär att det skulle kosta 100 000:- på en 5 års period OM man inte upptäcker några brister. Sen ska man också utbilda fastighetsskötarna att utföra dessa kontroller själva.
        Samt att man missar hjälpen man faktiskt kan få av sin brandskyddstekniker.

        Med vänlig hälsning
        Linköpings brandservice
        Emmy Edlund
        VD

        Kommentera

        Annonser

        Kollapsa

        Working...
        X