Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Rökdykning samt annan anvädning med Rakel radio inom DMO

Kollapsa
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • Rökdykning samt annan anvädning med Rakel radio inom DMO

    Hejsan på er alla,
    Hur ser det ut med anvädning av Rakel radio inom DMO så som Rökdyk, skadeplats radio, GMO Anvädning med mera.

    För vi har kvar våra gammla radio ännu på 445mhz men tror att PTS gillar det inte eftersom att radio tillståndet har gått ut.


  • #2
    Det finns en liknande frågeställning med några år på nacken här: https://www.utkiken.net/forum/anslag...ng-med-monofon

    JAg ska kolla om jag hittar mer i ämnet. / PO

    Kommentera


    • #3
      Räddningstjänsten Enköping- Håbo använder Sepura handenhet med trådlös PTT-knapp från ProEquip och öronsnäcka med bommick från Invisio. Radioapparaterna sänder i TMO vanligtvis och vi går över till DMO vid rökdykning. Kan vara lite stressigt ibland när man måste byta men det fungerar väldigt bra.

      Kommentera


      • #4
        Räddningstjänsten Finspång använder Motorola handenhet (Rakel) vid rökdykning (DMO). Detta har vi gjort sen Rakel lanserades hos oss och det fungerar bra.

        Kommentera


        • #5
          Ok förstå, jo det verka som att fler o fler förbund går över till Rakel DMO.

          Vilken DMO bruka ni ligga på?

          Sen har vi pratat om att istället för att köpa in flera dyra Rakel licenser så kan man sätta en Rakel radio i GMO läge, alltså dela ut trafiken till en radio med DMO så sätt så kommer man åt nätet utan att använda flera radio med abunumang i osv,

          Vet att Skåne har något dokument med vilka dmo som ska användas osv, har ni det med eller väljer ni en DMO mellan 1-10 osv.

          Kommentera


          • #6
            Vi lägger oss på samma DMO-kanal som den RAPS grupp som vi fått tilldelad. Dvs. får vi RAPS 4 som talgrupp blir det DMO 4 för rökdykarna.

            Kommentera


            • #7
              MSB håller numera koll på om du har abonnemang för Rakel som inte aktiveras och då tar de ut en extra avgift. Vet inte hur kårerna hanterar detta om det är så att man helt enkelt köper in radioapparater och programmerar dem med MSB:s DMO och kör på. Finns numera också så kallade beredskapsabonnemang som kostar lite per månad, då kommer man "lagligt" åt MSB:s DMO frekvenser. De har någon modell på att ett skarpt abonnemang ger rätt till x antal beredskapsabonnemang. De här beredskapsabonnemangen kan aktiveras torr jag två gånger för övning utan kostnad. Aktiveras de för kris så är minsta tiden en månad som man får betala för tror jag.
              Gateway funkar bra, men alla som ligger på samma DMO kommer då att jobba mot den radion som är i Gateway.
              Tror Stor-Stockholm kör i DMO, Södertörn ska väl göra detsamma, finns flera räddningstjänster i Skåne som kör DMO.

              Kommentera

              Annonser

              Kollapsa

              Working...
              X