Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Tilldelat flera RAPS-talgrupper

Kollapsa
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • Tilldelat flera RAPS-talgrupper

    Har ni upplevt att SOS Alarm tilldelar flera RAPS-talgrupper på en och samma händelse?
    Vanligtvis upplever vi det i Dalarna att det händer vid IVPA-larm att en 90-talgrupp och en
    ordinarie RAPS-talgrupp. Men det kan även ske vid vanliga händelser.

    Tacksam för återkoppling.

    Mats Carlsson Byström
    Länssambandsgruppen Dalarna
    ---

    PO:s kommentar: Det går även bra att mejla mig på po@utkiken.net så skickar jag vidare det till Mats.
    Senast ändrad av PO; 2017-09-25, 10:38.

  • #2
    Om flera RAPS-talgrupper

    Det kom in ett svar från Västervik.
    Jag vet att vi hade liknande händelser i Västervik, att vi fick en RAPS 90-talgrupp + en ordinarie vid larm vid IVPA.
    Detta hade med SOS system att göra hur talgrupperna tilldelades (manuellt,automatiskt)
    Vad jag vet var att vid en sådant larm blev dessa båda talgruppena "ihopkopplade" så det spelade ingen roll hur man ställde in sin Rakel.
    Oavsett vilken talgrupp 90 eller ordinarie talgrupp så kunde man höra och prata med varandra.
    Mitt tips är att Mats kollar upp med SOS teknikavdelning.

    Kommentera


    • #3
      Mer om flera RAPS-talgrupper

      Jag pratade med SOS i ett annat ärende och ställde samtidigt frågan om problemet med att man ibland råkar ut för flera RAPS-talgrupper. De berättade då att det inte är ett teknikproblem utan det avhjälps genom att prata med den lokala SOS-centralen så att man skapar rutiner för hur ärenden som är gemensamma mellan räddningstjänst och sjukvård ska hanteras sambandsmässigt. När dessa rutiner saknas kan det bli så att om två olika operatörer hanterar ett ärende kan två olika RAPS-talgrupper fördelas.

      Kommentera


      • #4
        Ja det vet vi, det var just i diskussionen med SOS Alarm som vi ville scanna av läget i landet i den här frågan.

        Det är handhavandet hos operatören när man "glömmer" att lägga på en 90-talgrupp på IVPA-larmet manuellt
        som en vanlig RAPS allokeras till ärendet.

        Det bästa vore att plocka bort 90-talgrupperna och utöka antalet "vanliga" RAPS-talgrupperna i stället.

        Kommentera


        • #5
          Det största "problemet" här är CoordCom:s automatiska talgruppsallokering. Dvs. att systemet vid larm knyter på en talgrupp per automatik för att operatörerna inte ska behöva göra det manuellt varenda gång. Systemet skiljer dock inte på olika typer av larm, utan har operatören redan knutit på en RAPS 9X-grupp för att det är ett sjukvårdslarm så tar inte systemet hänsyn till detta, utan kan då själv lägga på en vanlig RAPS-grupp, och det är ju klart att förvirring kan uppstå då.

          Kommentera


          • #6
            Avvikelserapportering nyckel för att lösa RAPS-problemet

            Efter samtal med SOS har jag fått reda på följande:

            Det går inte att ta bort 90-talgrupperna eftersom Socialstyrelsen och landstingen kräver att det ska finnas särskilda RAPS-talgrupper för sjukvårdsärenden. Det ska markera att dessa talgrupper inte får scannas eller avlyssnas av de som inte deltar aktivt i ärendet. I Västmanland, Uppsala och Sörmland hanteras dessa talgrupper av Sjukvårdens larmcentral.

            CoordCom tilldelar talgrupper automatiskt enbart om operatören inte gör det manuellt. Om det blir två talgrupper allokerade på ett ärende så är det ett felaktigt handhavande. För att komma tillrätta med detta och uppmärksamma SOS-centralen på problemet är det viktigt att skriva en avvikelserapport varje gång det blivit fel. Avvikelserapporten fungerar som en signal till SOS-centralen att rutiner behöver tydliggöras och övas.

            Angående att hantera den akuta situationen när det blivit fel kan räddningstjänsten i sina rutiner ha med att be SOS koppla samman de aktuella talgrupperna. Det är en enkel åtgärd som SOS-operatören kan göra på eget initiativ eller om räddningstjänst eller sjukvård efterfrågar det.
            Senast ändrad av PO; 2017-10-02, 09:33.

            Kommentera


            • #7
              Det var ett bra förslag, vi får helt enkelt börja skicka avvikelserapporter till SOS Alarm på det.
              Tack PO

              Kommentera


              • PO
                PO skriver
                Ändra kommentar
                Ja, avvikelser kan vara utvecklande!
                Jag fick reda på en sak till om det akuta hanterandet. Så här sa man:
                Om man av misstag allokerat fler än en talgrupp på ett ärende så avhjälps problemet akut i det aktuella ärendet genom att de två talgrupperna sammankopplas. Det är en enkel manöver som görs antingen på SOS-operatörernas initiativ eller efter att någon från räddningstjänst eller ambulans begärt det.

            • #8
              Ja då, det vet jag. Det är mer eller mindre rutin.
              Men kopplas en 90-tal RAPS-grupp ihop med en "vanlig RAPS" så faller ju Socialstyrelsens och landstingens krav på särskilda RAPS-talgrupper för sjukvårdsärenden.

              Kommentera


              • PO
                PO skriver
                Ändra kommentar
                Ja, så är det såklart. Du slår nog huvudet på spiken där. Det är ju ytterligare ett motiv för en avvikelserapportering. Då borde kanske avvikelsen skickas till landstinget eller Socialstyrelsen? Troligen är det ju högre prioritet på avvikelser kring sekretesshantering än att räddningstjänsten har småproblem med sambandet.
                Senast ändrad av PO; 2017-10-04, 07:49.

            Annonser

            Kollapsa

            Working...
            X