Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Rutiner vid övning med högtrycksaggregat och skärsläckare

Kollapsa
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • Rutiner vid övning med högtrycksaggregat och skärsläckare

    I detta ämne samlas arbetsmiljörutiner för övningar med högtrycksaggregat och skärsläckare.

    Nyckelord: högtryck högtrycksaggregat skärsläckare

  • #2
    Övning med högtyck i Y:et, MSB Sandö - 2015

    Bifogat finns MSB Sandös arbetsmiljörutin för övning med högtryck i ett särskilt övningsobjekt som kallas Y:et.
    Bifogade filer Hämta alla filer i en zip-fil

    Kommentera


    • #3
      Övning med högtrycksaggregat, MSB Sandö - 2015

      Bifogat finns MSB Sandös säkerhetsrutin för övning med skärsläckare och andra högtrycksaggregat.
      Bifogade filer Hämta alla filer i en zip-fil

      Kommentera


      • #4
        Någon som har en överblick på om upphävandet av föreskrifterna om högtryckssprutning eventuellt påverkar det som reglerar Rtj användning av skärsläckaren (nödvändig skyddsutrustning/utbildning/riskavstånd)?



        / Oskar J

        Kommentera


        • PO
          PO skriver
          Ändra kommentar
          Hej Oskar,
          Min bedömning är att det inte spelar någon roll. Räddningstjänsterna måste ändå riskbedöma vilka risker som finns med de metoder man använder och AFS:en du nämner kan mest ses som ett stöd för att identifiera de risker som finns. Möjlig påverkan skulle möjligen kunna vara att det blir ännu viktigare för räddningstjänsterna att ha gjort en riskbedömning enligt AFS 2001:1 som man kan luta sig mot för att fastställa sina rutiner/utbildning/riskavstånd/skyddsutrustning.
          När jag säger "ses som ett stöd" menar jag att det inte var helt solklart att den gällde räddningstjänsten.

        • oskar171
          oskar171 skriver
          Ändra kommentar
          Tack för svaret!

      Annonser

      Kollapsa

      Working...
      X