Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

BBR 5:332, Gångavstånd inom utrymningsväg

Kollapsa
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • BBR 5:332, Gångavstånd inom utrymningsväg

    I detta ämne samlas frågor till och svar från Boverket som handlar om gångavstånd inom utrymningsväg.



    Nyckelord: gångavstånd utrymningsväg säker plats
    Senast ändrad av MM; 2020-07-24, 05:03.

  • #2
    Gångavstånd inom utrymningsväg som leder till annat plan, BBR 5:332, Boverket - 2015

    Boverket besvarar en fråga om gångavstånd inom utrymningsväg där det finns en trappa som leder till annat plan.
    Bifogade filer Hämta alla filer i en zip-fil
    Senast ändrad av MM; 2020-08-27, 05:38.

    Kommentera


    • #3
      Gångavstånd inom utrymningsväg i flerbostadshus, Boverket - 2016

      Boverket besvarar en fråga om gångavstånd inom utrymningsväg där frågeställaren anser att det bör fungera med 20 meters gångavstånd i en korridor om lägenheterna är återinrymningsbara.
      Bifogade filer Hämta alla filer i en zip-fil
      Senast ändrad av MM; 2020-08-27, 05:38.

      Kommentera


      • #4
        Gångavstånd inom utrymningsväg, Boverket - 2013

        Boverket besvarar en frågeställning om gångavstånd inom utrymningsväg.
        "Det finns en paragraf i ovan nämnda föreskrift som ständigt gäckar mig och som jag inte förstår. Paragraf 5:332 Gångavstånd inom utrymningsväg. I det allmänna rådet står det att avståndet till utgång som leder till säker plats eller trappa till annat plan inte bör överstiga 30 m.

        Säker plats definieras som plats i det fria, alltså utomhus. Kan man då alltså INTE konstruera en stor byggnad i ett plan, som är 100 x 100 m för att ta ett exempel? Står man i mitten av en sådan byggnad så kommer man ju ha minst 50 m till säker plats?

        "Säker plats" i det allmänna rådet till 5:332 borde väl ändras till "utrymningsväg" som det definieras i 5:247?"
        Bifogade filer Hämta alla filer i en zip-fil
        Senast ändrad av MM; 2020-08-27, 05:46.

        Kommentera


        • #5
          Avstånd inom utrymningsväg, Boverket - 2020

          Boverket besvarar en fråga om avstånden som anges i tabell 5:332:

          "...I tabell 5:332 anges olika avstånd för olika verksamhetsklasser. Min fråga är om avstånden som anges i tabell 5:332 endast gäller till närmaste trappa som leder till annat plan alternativt till utgång som leder till säker plats (dvs. att det kopplas tillbaka till det inledande stycket i det allmänna rådet) eller om avstånden gäller till dess att man kan välja väg inom en utrymningsväg?
          Med den sistnämnda tolkningen kan man i Vk3 t.ex. ha en korridor/återvändsgränd om max 10 m som leder till en längre korridor och där avståndet till närmsta trappa/utgång är max 20 m (dvs. totalt max 30 m).
          Det allmänna rådet tolkas olika i branschen och därav frågan."
          Bifogade filer Hämta alla filer i en zip-fil

          Kommentera


          • #6
            Diagonalt gångavstånd, Boverket - 2022

            Boverket besvarar frågor om utrymningsväg som innehåller trappor i en Vk5A och om gångavstånd kan räknas diagonalt:

            1. Kan man i en Vk5A där det således kan finnas rullstolsburna personer, tillgodoräkna sig en utrymningsväg som innehåller trappsteg? Jag ser det som en omöjlighet, även om de får hjälp av andra i byggnaden (eftersom det i aktuell verksamhetsklass förutsätts att man till viss, eller hel del saknar förmåga att utrymma själv). Men att dra någon uppför ett par trappsteg, även i händelse av brand känns komplicerat.
            2. Jag kan inte hitta något i bbr som säger att man kan räkna gångavståndet diagonalt. Trots det upplever jag att det florerar tolkningar kring detta som i princip lyder ”det är okej att utforma gångavståndet som man vill, bara man med säkerhet kan fastställa möblering osv, och att man använder övriga regler (dubbelräkning vid sammanfallande, och med ogynnsamma väg) Om man väljer att använda ett annat förfarande kring beräkning av gångavståndet än det era fig. 5:331 a-b visar, är det då att klassa som ett avsteg (dvs AD)?
            Bifogade filer Hämta alla filer i en zip-fil

            Kommentera


            • #7
              Gångavstånd för rullstolsburen, Boverket - 2022

              Boverket besvarar en fråga gällande gångavstånd för rullstolsburen:

              Hur beräknas gångavstånd för en rullstolsburen person sett till utrymningsvägar det inte ställts något till/frångänglighetskrav på? Dubbelräknar man bara avståndet ändå till den punkt man, som ”vanligt gående”, kan välja två vägar? Eller dubbelräknar man till så långt som man med rullstol kan välja på två olika utrymningsvägar? Har i ett tidigare mejl till er 2022-11-23 frågat om liknande saker. I samma ärende finns det en dörr till det fria med trappsteg innanför sig (dvs obrukbar för en rullstolsburen person). Ska man alltså dubbelräkna ”förbi” den dörren, eller enbart till den dörren för en person i rullstol? Jag anser ju att en person i rullstol inte kan välja just den dörren, därmed anser jag att man borde dubbelräkna en längre sträcka. Dvs till nästa plats man kan välja på två olika utrymningsvägar.
              Bifogade filer Hämta alla filer i en zip-fil

              Kommentera

              Annonser

              Kollapsa

              Working...
              X