Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Trygghetsboende i Vk3 ger en försämring av brandskyddet för äldre?!

Kollapsa
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • Trygghetsboende i Vk3 ger en försämring av brandskyddet för äldre?!

    Höga Kusten har en fråga till Boverket om det är rätt tolkat att man med hjälp av nya BBR kan klassificera om ett vårdboende till trygghetsboende och därmed få ett betydligt sämre brandskydd för de boende?

    Så här skriver man i frågeställningen:

    "Är det möjligt att förändra ett tidigare äldreboende med personal, automatiskt utrymningslarm och andra brandtekniska installationer som krävts för vårdboende till ett trygghetsboende.

    Byggnaden i sig själv motsvarar de krav som ställs vid verksamhetsklass 3 (eget boende) vad det gäller brandceller i varje lägenhet och liknande.

    Ingen av de 50 boende i lägenheterna har behovsprövat boende enligt någon lagstiftning, men samtliga har stora behov av hemtjänst.

    Enligt personal på boendet behöver 49 av de 50 boende i huset hjälp vid utrymning, de boende har olika funktionshinder allt från rullstolsburna till synskadade och demenssjuka.

    Enligt min och brandskyddsprojektörerns tolkning av BBR så skulle detta var möjligt.

    Detta skulle i korthet innebära att personalen tas bort från boendet, det automatiska utrymningslarmet kopplas bort och ersätts med brandvarnare i varje lägenhet, vidare skulle det vara godkänt med fönsterutrymning från lägenheterna."



    Boverkets svar är inte ett tydligt ja eller nej, men min tolkning av texten är att det är möjligt.

    Jag frågade Kenneth från Höga Kusten som ställt frågan och han berättade att han också tolkat det som att vårdboende kan omvandlas till trygghetsboende med ovanstående trygghetsförsämring.

    Finns det någon som har mer kunskap/synpunkter på denna frågeställning får ni gärna höra av er: po@utkiken.net

    Nyckelord: äldreboende åldringsvård trygghetsboende verksamhetsklass
    Bifogade filer Hämta alla filer i en zip-fil

  • #2
    Eftersom personerna inte har förmåga att själv sätta sigt i säkerhet är min tolkning att vk3 inte är tillämpligt. Tråkigt att Boverket inte kunde ge klarare svar.


    5:213 Verksamhetsklass 3 – Bostäder
    Verksamhetsklassen omfattar bostäder där det vistas personer som kan förväntas
    ha god lokalkännedom, som har förutsättningar att själva sätta sig i säkerhet och
    som inte kan förväntas vara vakna.
    (BFS 2011:26).
    Allmänt råd
    Till verksamhetsklass 3 räknas bostäder i flerbostadshus och småhus,
    trygghetsboende, seniorboende, familjedaghem och fritidsbostäder och
    liknande.


    "Enligt personal på boendet behöver 49 av de 50 boende i huset hjälp vid utrymning, de boende har olika funktionshinder allt från rullstolsburna till synskadade och demenssjuka."

    Kommentera


    • #3
      Utdrag ur reglerna

      Ursprungligen postat av Pontus BG Visa inlägg
      Eftersom personerna inte har förmåga att själv sätta sigt i säkerhet är min tolkning att vk3 inte är tillämpligt. Tråkigt att Boverket inte kunde ge klarare svar.


      5:213 Verksamhetsklass 3 – Bostäder
      Verksamhetsklassen omfattar bostäder där det vistas personer som kan förväntas
      ha god lokalkännedom, som har förutsättningar att själva sätta sig i säkerhet och
      som inte kan förväntas vara vakna.
      (BFS 2011:26).
      Allmänt råd
      Till verksamhetsklass 3 räknas bostäder i flerbostadshus och småhus,
      trygghetsboende, seniorboende, familjedaghem och fritidsbostäder och
      liknande.


      "Enligt personal på boendet behöver 49 av de 50 boende i huset hjälp vid utrymning, de boende har olika funktionshinder allt från rullstolsburna till synskadade och demenssjuka."
      Detta är spännande. Jag har bifogat utdrag ur BBR, BFS 2011:26 samt konsekvensbeskrivningen inför den nya BBR:en. När jag läser dessa känns det nästan som att den gruppen man nämner trillat bort i regelskapandet. Dvs människor som inte kan utrymma själv men som ändå inte har ett behovsprövat boende. Rimligen borde det väl inte vara kopplat till om boendet är behovsprövat, utan snarare vilka fysiska möjligheter personerna har att komma ut.
      Om det finns någon med kunskap om varför det blev såhär, som kan förtydliga ytterligare, eller som kan komma med fler bra tips för i ämnet så gör gärna det genom att svara här eller mejla till po@utkiken.net
      Bifogade filer Hämta alla filer i en zip-fil

      Kommentera

      Annonser

      Kollapsa

      Working...
      X