Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Storlek på entresolplan i lägenheter. Vad är stort?

Kollapsa
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • Storlek på entresolplan i lägenheter. Vad är stort?

    En räddningstjänst uppmärksammar att det börjar bli vanligare med mindre entréer till lägenheter samt ett större entresolplan utan utrymningsmöjlighet. Så här skriver man till Boverket:
    -"Vi har nu stött på vid ett flertal tillfällen att konsulter och arkitekter bygger lägenheter med entresolplan. Jag tycker att föreskriften är tydlig med att det går att bygga mindre entresolplan utan en utrymningsväg och sedan förtydligas det i allmänt råd vad som är ett mindre entresolplan. Så långt allting gott men...

    LTH handboken börjar sedan resonera om stora entresolplan och definierar inte vad detta är. Det har nu blivit så i flera fall att lägenheter byggs med ett mindre entréplan på säg 25 kvm och sedan en trappa upp till en sk entresol på kanske 40 kvm. Brandskyddslösningen är att installera ett brand- och utrymningslarm och sedan acceptera att det inte finns någon utrymningsväg från våningsplanet. I LTH handboken hänvisas till en VFA 5.1 som inte finns officiellt...

    Har ni blivit upplysta om denna situationen. Jag tycker att föreskrift och allmänt råd är tydliga men tillämpningen har blivit helt sned som jag ser det."


    Nyckelord: entresol entresolplan lägenhet utrymning utrymningsproblem
    Bifogade filer Hämta alla filer i en zip-fil
    Senast ändrad av MM; 2020-07-03, 07:07.

Annonser

Kollapsa

Working...
X