Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Brandvattenförsörjning

Kollapsa
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • Brandvattenförsörjning

    Jag har fått en fråga om framtidens brandvattenförsörjning och eventuella varianter att få ut vatten till skadeplats på ett billigt sätt i framtiden. Jag har lagt in två aspekter i det. De ofta krympande brandpostnäten och svårigheten att rekrytera deltidsbrandmän på vissa håll.

    Jag vet ännu inte vad detta kan ge, men jag kommer här att samla det materialet jag hittar och spåna fritt om möjliga och ibland omöjliga sätt att lösa brandvattnet i framtiden. Se detta som en blandning av brainstorming och faktainsamling. Du får gärna skriva in dina tankar om framtida brandvattenförsörjning i detta ämnet.

    Nyckelord: brandvatten brandpost tankbil vattenenhet slangutläggning slangutläggningsenhet
    Senast ändrad av PO; 2008-09-23, 06:31.

  • #2
    Brandvattenförsörjning i USA

    Jag hittade denna film på nätet och det intressanta med den är att när de kör skytteltrafik med vatten så använder man inte en pump på bilen för tömma tanken utan låter det via eget tryck rinna ner i en 10 kubikmeters bassäng. Ett väldimensionerat utlopp gör att det borde gå ganska snabbt att tömma tanken.

    Varför detta är intressant? Jo, om man kan tömma bilen utan att behöva hantera en pump skulle det inte krävas så mycket utbildning/övning för att köra fram och tillbaka med vatten. Dessutom skulle man kunna använda andra typer av fordon än specialbyggda tankbilar för att transportera vatten.
    Bifogade filer Hämta alla filer i en zip-fil

    Kommentera


    • #3
      Underjordiska branddammar i USA

      Även denna skrift hittad på nätet. Den beskriver hur man i en landsbygdskommun utan brandvattennät byggt underjordiska branddammar som är självfyllande genom att vara anslutna till regnvattendiken. Det finns bilder som visar hur man har förmonterade sugrör som bara behöver anslutas till tankbilen för fyllning.
      Bifogade filer Hämta alla filer i en zip-fil

      Kommentera


      • #4
        NFPA 1142, Brandvattenförsörjning för skogsbränder och brand på landsbygd

        NFPA, National Fire Protection Organisation, tar fram standardiserade lösningar för det mesta inom brandskydd och brandbekämpning. Bland annat finns det en standard som heter NFPA 1142 som handlar om brandvattenförsörjning för skogsbränder och brand på landsbygd. Det vill säga brandvattenförsörjning där det inte finns ett fungerande brandpostnät.

        En del av standarden visar på olika sätt att installera något de kallar för dry hydrants, torra brandposter. Det är ingenting annat än en förinstallerad sugslang på ställen som är lämpliga för placering av motorsprutor eller brandbilar. Dessutom innehåller NFPA 1142 mängder med information om underhållsplaner etc för att allt skall fungera. Det är väldigt detaljerat...

        Bifogat finns några sidor ur standarden. Standarden i sin helhet är copyrightskyddad och finns att köpa (som pdf) på http://webstore.ansi.org/RecordDetai...NFPA+1142-2007
        Bifogade filer Hämta alla filer i en zip-fil

        Kommentera


        • #5
          Vi måste minska vattenanvändningen också

          Nedanstående e-post kommer från Stefan Särdqvist, SRV-Revinge, som menar på att vi kan inte bara fokusera på att få ut mycket vatten. Vi måste också använda nya släckmetoder som utnyttjar vattnets släckeffekt bättre.

          "Ang. vattenförsörjning, så tror jag att vi gör ett misstag om vi har kvar förutsättningen att det krävs samma vattenmängd som idag. Om man breddar frågan till att omfatta hur vi skall hantera släckning av bränder i framtiden tror jag att vi hittar bättre svar. Att få fram vatten är ju resurskrävande men vid de stora insatserna är det ju snarare regel än undantag att det blir en sjö på brandplatsen. Här finns alltså möjlighet att använda vattnet effektivare. Jag hörde att en räddningschef i ett grannland skulle köpa vattentankbil, men ändrade sig och köpte en mindre bil med CAFS. Motivet var att släckkapaciteten var likvärdig, men att den mindre bilen hade bättre framkomlighet. Att i högre grad använda fläktar för begränsning är också vattenbesparande och i många fall mer effektivt än att använda vatten. Dessutom, att med IR-kamera ta reda på var det faktiskt brinner innan man sprutar vatten borde vara en självklarhet..."

          CAFS betyder Compressed Air Foam System. Läs mer om det här>>>

          Kommentera


          • #6
            Vatten till brandsläckning

            Föreningen Svenskt vatten ger ut publikationer om vatten och avloppssystem. Reglerna som används i Sverige säljs av VAV AB.



            "Brandförsvarets utveckling och kraven på god vattenkvalitet har aktualiserat behovet av nya råd och anvisningar för anordnandet av allmän vattenledning, med hänsyn inte bara till släckvattenförsörjning utan även till vattenomsättning. Här behandlas brandsläckning, vattenkvalitet, ledningsnät, brandposter, sprinkler samt de ekonomiska aspekterna."
            Senast ändrad av PO; 2018-04-27, 08:27.

            Kommentera


            • #7
              Gotland vill vattenförsörja med 150 mm slang och storpump.

              I Visby finns ett undermåligt brandpostnät och det är stora restriktioner för att gräva ner ett nytt. Gotland beskriver i det bifogade dokumentet hur man testat brandvattenförsörjning via stora pumpar och utläggning av 150 mm slang. Man var nöjda med försöken och vill gärna ha denna typ av utrustning.
              Bifogade filer Hämta alla filer i en zip-fil

              Kommentera


              • #8
                Brandvattenförsörjning, Laholm - 2015

                Bifogat finns en beskrivning av Laholms system för brandvattenförsörjning.
                Bifogade filer Hämta alla filer i en zip-fil

                Kommentera

                Annonser

                Kollapsa

                Working...
                X