Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Test av en billig drönare med värmekamera, Bebop Thermal - 2019

Kollapsa
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • Test av en billig drönare med värmekamera, Bebop Thermal - 2019

    Hur bra kan egentligen en drönare med värmekamera som totalt kostar 15600 kr plus moms vara?

    Jag ska försöka besvara det i några inlägg nedan kombinerat med videofilmer. Mitt första intryck är att man får enormt mycket för pengarna och att IR-kameran som är monterad på Bebopen är tillräckligt kompetent för det behov räddningstjänsten har i samband med brand i byggnad. Men ni ska slippa ta mitt ord för det, istället tänker jag lägga upp lite filmer här som visar hur resultatet blir.

    Givetvis finns det saker som man ger avkall på jämfört med en dyrare maskin, till exempel finns det bara en kanal för överföring av video. Det innebär att man kan se antingen värmekamerabilden eller den vanliga kamerabilden. Likaså måste man välja vilken vinkel värmekameran ska ha innan flygningen vilket inte är lika flexibelt som att ha en IR-kamera monterad på ett rörligt stativ. Men under den korta tiden jag flugit den känns det inte som några stora problem utan det är saker man vänjer sig vid och anpassar sig efter ganska omgående.

    Men första filmen här blir bilder från värmekameran när en liten gasollåga i en grill värmer upp utsidan till ungefär 80 till 100 grader Celsius.

    Importörens webbsajt: www.m-sjoberg-ab.se/parrotBebopDrone.htm. Markus, markus@sjobergab.se, svarar gärna på eventuella frågor.



    Jag tänkte filma en del som visar hur man hur man förbereder sig för flygning och startar flygning där den vanliga kameran mest används och sen en del för att se hur det går att för att identifiera personer i terräng. Mejla mig med förslag på andra saker ni vill veta så tar jag reda på det och lägger upp fler filmklipp. po@utkiken.net

    Jag vet att flera räddningstjänster flyger med denna redan. Har du några erfarenheter att dela med dig av om detta så hör av dig så skriver jag gärna om det.
    Senast ändrad av PO; 2019-01-07, 10:10.

  • #2
    Intressant.
    Bajen Bajen-Son-Fru, ungefär i den ordningen.

    Kommentera

    Annonser

    Kollapsa

    Working...
    X